اهمال کاری (procrastination) چیست؟ و راه های مقابله با آن

اهمال کاری (procrastination) چیست؟ و راه های مقابله با آن

 ساعت ۱۱ شبه.. صدای هر تیک ساعت رو میشنوین احساس خواب آلودگی دارین تازه رسیدین به صفحه ۵۰ و توجهتون به قطر کتاب جلب میشه و شروع میکنین به کلنجار رفتن با خودتون و به این فکر میکنین داشتین تمام این هفته رو چیکار میکردین از خوندن ادامه ی کتاب منصرف میشین و احساس پشیمونی دارین که چرا زودتر شروع نکردم

سناریوی بالا آشناست ؟ احتمالا همه ما با چنین صحنه ای از طرف خودمون، اقوام، همکلاسی و شاید یک دوست روبرو شدیم. تقریبا ۹۹٪ انسان ها به نوعی اهمال کار هستن! البته درجه اهمال کاری برای هر شخص متفاوت هست و شاید حتی نمایان نباشد.

اهمال کاری یا تنبلی؟

اهمال کاری شبیه تنبلی هست اما تفاوت های با هم دارند، اهمال کاری یعنی کاری که باید انجام دهید اما انتخاب میکنید کار دیگری را انجام دهید مثلا باید کتاب بخوانید و یا باید به کار های اداریتان برسید اما ترجیح میدهید با موبایلتان سرگرم شبکه های مجازی شوید ! و تنبلی بی تفاوتی ما به موضوع و حتی عدم شروع یک فعالیت هست.

اهمال کاری فدا کردن یک کار مهم و رسیدگی به کارهای لذت بخش تر و ساده تر هست
در اهمال کاری ما عذاب وجدان انجام ندادن آن کار را داریم اما در تنبلی کاملا نسبت به موضوع بی تفاوتیم.

من یک اهمال کارم.

شاید شما فرد موفقی باشین اما اگر کمتر اهمال کار باشین مطمئنن جایگاه بهتری خواهید داشت
اهمال کاری باعث از دست رفتن فرصت های ما میشود، زندگی همواره فرصت های متعددی برای ما میسازد و ما با آماده نبودن برای آن هی از دستش میدهیم
از بدترین مشکلات اهمال کاری کم کردن رضایت از زندگی و در نتیجه رضایت پایین از خودتان و کاهش عزت نفس هست.

 

همه ی ما دوست داریم موفق باشیم، همه ما انسان های خودساخته هستیم اگر دوست دارید بهتر از خودتون باشید پس با ما همراه باشین.

 

روش های مقابله با اهمال کاری

تنها دانستن یک موضوع کافی نیست ! در ادامه میخواهیم تکنیک هایی معرفی کنیم تا بتوانیم بر اهمال کاریمان غلبه کنیم.

تکنیک ۵۵

  • ۵ اول

برخلاف تصورمان کار مغز پیشرفت ما نیست، مغز حدود ۲۰ درصد از توان بدن را مصرف میکند و برای ماندن در وضعیت خودش مکانیزم هایی دارد که تا کاری را بهش واگذار کنیم شروع میکند به یافتن دلایل و بهانه هایی از جنس خستگی، احساس ضعیف و دلایلی از این قبیل و گاها حتی منطقی.

بهترین روش برای انجام هر کاری فکر نکردن درباره آن کار هست! وقتی تصمیم به انجام کاری میگیریم و از قبل برنامه ریزی کردیم برای آن و میدانیم باید کاری انجام دهیم تا شماره ۵ بشماریم و قبل از رسیدن به شماره پنج برویم سراغ کار و تمام.

  • ۵ دوم

همانطور که در متن بالا بیشتر با مغز آشنا شدیم، دست به هرکاری برای حفظ حالت موجود خودش میزند. و وقتی سراغ کاری میرویم تمرکزمان به هرجایی غیر از آن کار میرود و دوباره بهانه های بی حوصلگی، نبودن حس و .. سراغمان می آید

وقتی در پنج اول موفق بودیم نوبت پنج دوم استکافیست پنج دقیقه به انجام آن کار بپردازید و هر وقت حواستان پرت شد توجه نکنین و آن کار را ادامه دهید و خود به خود برای به پایان رساندن آن کار تشویق میشوید. به این ترتیب شما میتوانید متمرکز شوید و انضباط شخصی (دیسیپلین) خود را تقویت کنید.

تکنیک ۵۵ یعنی قبل از پنج ثانیه کار را شروع کنیم و بعد از شروع تا پنج دقیقه ادامه دهیم

به خودتان هدیه دهید

تعیین کنید بعد از انجام کاری که نسبت به انجام آن اهمال کاری میکنید هدیه ای در نظر بگیرین. مانند دیدن یک فیلم که دوست دارید ببینید، خوردن خوراکی مورد علاقه یا انجام دادن یک کار لذت بخش ! با این کار ناخودآگاه ذهن ما برای رسیدن به هدیه سخت گیر تر و فعال تر میشود

لیست روزانه داشته باشین

یک لیست روزانه دلخواه برای خودتان بسازید و شب قبل برنامه امروز را بنویسید و جلوی چشمتان قرار دهید و نسبت به انجام آن جدی باشید. به ترتیب طبق اولویت شروع کنید به انجام آن لیست و بعد از انجام هر یک کار از لیست، هدیه ای که در تیتر بالا توضیح دادیم به خودتان بدهید.

از تکنیک پومودورو استفاده کنید

پومودور یکی از روش های مدیریت زمان هست طبق این روش ۲۵ دقیقه در نظر گرفته میشود و شما در این ۲۵ دقیقه تمام تمرکزتان روی آن کار هست و تا تمام شدن این زمان موظف به انجام اون کار هستین

همچنین بخوانید: پوموردورو چیست؟

این صفحه به مرور تکمیل تر میشود.

گزارش کارگاه از همین شنبه شروع کن!

 

ویدیو تد

 

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *